Stoliki szkolne — pojedyncze czy podwójne?
Stoliki pojedyncze
Pojedyncze stoliki szkolne przede wszystkim umożliwiają dopasowanie wysokości blatu do konkretnych potrzeb ucznia, który przy nim siedzi. Są też znacznie bardziej mobilne niż biurka tradycyjne, dzięki czemu nauczyciele mogą z łatwością mobilizować dzieci do działania i aranżować przestrzeń w klasie w celu uatrakcyjnienia codziennych zajęć. Stoliki pojedyncze można sprawnie i bez większego wysiłku przesuwać, np. aby utworzyły kształt podkowy lub podzielić salę na dwie grupy dyskutujące ze sobą. W przypadku podwójnych ławek byłyby to znacznie bardziej kłopotliwe. Co więcej, dla nauczycieli zaletą pojedynczych biurek w szkole jest również fakt, iż zapewniają one większe bezpieczeństwo podczas klasówek, sprawdzianów czy egzaminów, ponieważ w przypadku tego typu mebli po prostu trudniej się „ściąga”. Nowoczesne stoliki pojedyncze do szkół pojawiają się w ofercie producenta mebli szkolnych i przedszkolnych REFAS.
Stoliki podwójne
Standardowe i najczęściej występujące w polskich szkołach podwójne stoliki nie pozwalają na dokładną regulację wysokości. Większość takich ławek nawet nie posiada takiej funkcji. A nawet jeśli są w nią wyposażone, trudno jest dostosować wysokość idealnie do potrzeb dwóch osób zasiadających przy biurku. Bylibyśmy wtedy zmuszeni do sadzania razem dzieci o podobnym wzroście, co w większości przypadków jest zgodne z preferencjami samych dzieci.
Stoliki podwójne przysparzają również wielu problemów dotyczących tego, kto z kim powinien siedzieć podczas lekcji. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby uczniowie sami ustalili kwestie tego rodzaju, co niestety również — szczególnie w klasach najmłodszych — bywa problematyczne. Ławka szkolna nie powinna stanowić narzędzie tworzącej się hierarchii czy konfliktów, jednakże dopóki podwójne ławki będą standardem w polskich szkołach, dopóty to nauczyciele będą musieli stać w roli negocjatorów i pilnować porządku w klasach.
Czy stoliki podwójne mają zalety? Przede wszystkim warto pamiętać, że w ten sposób dzieci mogą uczyć się kooperacji i współpracy. Socjalizują się, mogą nawiązywać pierwsze przyjaźnie i zaczynają współpracować ze sobą w grupie.
All comments